Leuvense innovaties op toeristische MindGate-panelen

 

29 juni 2017

 

 

Eén van de speerpunten van de toeristische promotie van onze stad in het buitenland is creativiteit en innovatie. De KULeuven en de onderzoeksinstellingen maken in belangrijke mate deel uit van het imago van onze stad.

 

Leuven is al eeuwenlang een stad van innovatie. Helaas is dat verhaal te weinig gekend bij onze bezoekers", aldus schepen van toerisme Dirk Vansina. "Veel onderzoek en ontdekkingen zitten verscholen achter de deuren van de universiteit en haar spin-offs. En dat verhaal willen we naar buiten brengen met deze panelen. Op een heel toegankelijke manier én meertalig."

 

Toerisme Leuven en Leuven MindGate sloegen de handen in elkaar en ontwierpen 12 panelen die het verhaal vertellen over hoe innovaties die in Leuven zijn bedacht in de rest van de wereld worden toegepast. Elk paneel vertelt héél kort het verhaal van zo een innovatie waarvan men de volledige versie via QR code kan lezen op de website van Leuven MindGate.

 

Het creatieve en innovatieve Leuven heeft de wereld voor een stukje veranderd. Toeristen en bezoekers zijn hierin geïnteresseerd. We mogen echt wel fier zijn op onze Leuvense exportproducten.” vertelt schepen Vansina.

 

Zo ontwikkelde het departement Materiaalkunde van de KULeuven het materiaal voor de lichte maar sterke Samsonitekoffer (paneel universiteitsbibliotheek). Door zorgvuldige kruisingen ontstond de Kanzi-appel (OPEK) en het labo voor Levensmiddelenchemie en –biochemie aan de KU Leuven verbeterde Uncle-Ben-rijst zodat het minder lang moet koken (Groot Begijnhof).

Meer info : http://www.leuvenmindgate.be/ontdekkingsborden

 

De toeristische marketingstrategie die hier achter zit is drieledig:

Door de panelen te plaatsen op verschillende locaties in de stad wordt de verwevenheid van stad en universiteit duidelijk gemaakt. In tweede instantie wordt een antwoord gegeven op de vraag van toeristen naar beleving. Via deze panelen kan de toerist op een leuke en leerrijke manier de stad ontdekken. Bovendien is het een ideale manier om Leuven te profileren als kennisstad, stad van de innovatie én van de creativiteit.

 

Deze panelen geven een nieuwe invulling aan de AHA-wetenstappen-panelen die sinds 2005 in de Leuvense straten stonden en een band legden tussen stad en KULeuven.